Friday, 26 April 2013

Segmen 24 Jam : Saya Mahu Header Itu! By Nabila Medan

Assalamualaikum..
Hye!!


Klik banner :)

Warna: F8C3FC *header* ED6FF9 *ribbon*
Title blog: Cerita Budak Blurr *font: title kat header nabila
Description blog: http://ainnajihapunyeblog.blogspot.com/ * font: porky's
DESIGN 1

Monday, 22 April 2013

Sunday, 21 April 2013

Mudah Giveaway by Iezwa Razk

Assalamualaikum..
Hye!!


Klik banner  : )

Tarikh tamat : 30 April 2013 (Akan berubah mengikut keadaan)

Makanan Jepun

Assalamualaikum..
Hye !!


Disebabkan aku ni memang gila dengan anime ataupun senang cerita detective conan tu, so aku pun mempunyai rasa yang membuak-buak ingin merasa makanan diorang tu. Okay, kalau tengok je tak best. Baik kita rasa kan? Hahah. Ada satu makanan ini yang aku nak rasa sangat. Iaitu Takoyaki ataupun Grilled Octopus Balls. Ingat makanan jepun, sushi je ke?                          


Takoyaki
Takoyaki merupakan snek Jepun berbentuk bebola yang diperbuat daripada tepung sadur berasaskan tepung gandum dan dimasak menggunakan kuali takoyaki khas. Ia biasanya diisi dengan sotong kurita yang dikisar atau dipotong dadu, habuk tempura (tenkasu), jeruk halia, dan daun bawang. Takoyaki disapu dengan sos takoyaki, sejenis sos yang menyerupai sos Worcestershire, dan mayonis. Takoyaki kemudian ditabur dengan aonori dan parutan ikan tongkol kering (katsuobushi). Terdapat banyak variasi resipi takoyaki. Contohnya, ponzu iaitu sejenis kicap soya dengan dashi dan cuka limau, goma-dare iaitu sos bijan dan cuka ataupun dashi bercuka.
Takoyaki mula dipopularkan di Osaka, di mana seorang peniaga gerai bernama Tomekichi Endo diberi penghargaan terhadap penciptaannya pada tahun 1935. Takoyaki diinspirasikan daripada Akashiyaki, sejenis pau bulat kecil dari bandar raya Akashi di Wilayah Hyōgo yang diperbuat daripada tepung sadur dengan telur yang banyak dan sotong kurita. Takoyaki asalnya popular di kawasan Kansai, tetapi kemudiannya merebak ke kawasan Kantō dan kawasan lain di Jepun. Takoyaki dikaitkan dengan gerai makanan tepi jalan yatai, tetapi sudah ada banyak restoran khas takoyaki, terutamanya di kawasan Kansai. Takoyaki kini dijual di kedai-kedai komersial, seperti pasar raya dan kedai serbaneka 24 jam.
Yaki berasal daripada perkataan "yaku"yang merupakan salah satu kaedah masakan dalam hidangan Jepun, bermaksud "menggoreng atau menggril", dan boleh ditemui pada nama beberapa masakan Jepun yang lain seperti teppanyakiyakitoriteriyaki dan sukiyaki.
Sumber : Wikipedia

Oh my.. mesti sedap kan?

Aku ada jumpa takoyaki kat jusco dulu. Tapi tak sempat nak beli T.T Lagipun kebanyakan yang jual bukan orang islam. So, was-was nak beli. Yang kat jusco tu, orang islam yang jual. Ataupun kalau susah sangat kita boleh buat sendiri. Hiks :D


Wednesday, 17 April 2013

Wordless Wednesday | FactsQuotes

Assalamualaikum...
Hye !!










Note: Aku tengah mencari siapakah yang meminjamkan suaranya untuk conan dalam TV3. Hmm..

Monday, 8 April 2013

Pelik.

Assalamualaikum..
Hye !!


Hari ni entah mengapa aku rasakan sangat pelik. Pelik bukan sebab justin bieber datang sekolah aku --' Bukan okay bukan. Tapi entah. Saja bikin gempak. Hehe. Yang pertama hari ni aku rasa macam nak pengsan kat sekolah. Sakit datang secara pakej. Pening, sakit dada, sakit tekak, selsema, batuk tak henti dan mulut aku pecah atau orang juga panggil mata ikan. Cuba korang bayangkan aku nak makan lepastu tergigit tempat yang pecah tu. Pergh aku rasa nak menangis pun ada :'(


Yang kedua, hari ni aku rasa kawan baik aku ni bermasalah sikit. Agaknya otak dia ada satu fius tertanggal kot. Hehe. Kat surau tadi kitaorang tak boleh berhenti ketawa. Cikgu tengah ajar, kitaorang boleh bantai ketawa tak hingat dunia kat belakang. Sebab tulah dada aku jadi sakit. Kesan sebab banyak sangat ketawa--' Yang aku tak boleh lupakan masa yana buli aku. Aku tengah buat kerja dia boleh tarik tudung aku dan kacau aku. Apak, tak boleh blah langsung. Dah tua bangka ada hati nak main tarik-tarik tudung lagi -..-


Hahaha seriously perangai dia lain gila harini. Aku pun terkejut bila tengok dia buat lawak tapi dia sendiri yang ketawa bagai nak rak. Lawak OK! Tutup pasal cerita ini. Kita cerita pasal benda lain pulak. Hmm pasal ni, kerja kursus sejarah aku tak siap lagi dan cikgu nak hari khamis ni dan hari rabu aku baru nak melawat tempat kajian. OKBAI!

AGREEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hak Cipta terpelihara 2013 Ain Najiha. Blog design by ME.